Sterylny, laboratoryjny minimalizm we wnętrzach jest już passé. Ludzie coraz częściej chcą mieszkać przytulnie (stąd popularność duńskiego stylu życia i urządzania mieszkań– hygge), a także odnajdują piękno w niedoskonałości, akceptacji naturalnego cyklu dojrzewania i starzenia się. Zgodnie z japońską filozofią „wabi-sabi”, której wróży się rosnącą popularność w kształtowaniu trendów – także wnętrzarskich – istotne jest celebrowanie rzeczy skromnych, surowych i funkcjonalnych, pięknych w swojej niedoskonałości. Do głosu dochodzą projekty oraz produkty tworzone ręcznie lub powstałe w wyniku przetworzenia surowców (recyklingu), z naturalnymi wadami w postaci przetarć, uszczerbków bądź innych drobnych, ale widocznych mankamentów.
Producenci chętnie sięgają po receptury i procesy przyjazne naturze, z uwzględnieniem etycznych praktyk np. w sposobie farbowania, stosowania naturalnych, nieszkodliwych dla zdrowia i natury barwników. W szwalniach przy produkcji tkanin lub dzianin na krosnach pozostają odpady, które zamiast trafić do utylizacji i spalarni (zanieczyszczając w ten sposób powietrze), są później wykorzystywane chociażby do produkcji wspomnianych dywaników. Również dla nas kwestie ochrony środowiska oraz wizerunku firmy produkcyjnej świadomej społecznie zawsze były ważne.
Wreszcie, proces recyklingu to także pole do popisu dla kreatywnych i ambitnych projektantów, którzy nie tylko potrafią wyczarować „coś z niczego”, ale w swoich projektach chętnie odwołują się na przykład do filozofii zdrowego żywienia. Widać to chociażby na przykładzie ananasa wykorzystywanego w produkcji surowca naśladującego skórę, stosowania ekologicznych żywic z roślin czy oklein ze skórek z owoców albo skorupek jajek, szerokiego zastosowania przetworzonego papieru. W tkaninach podkreśla się pęknięcia i przetarcia, w ceramice celowe wypalenia, w produkcji mebli i desek podłogowych – efekty zdrapanej czy złuszczonej farby; wreszcie – łączy się surowce między branżami, a starym elementom nadawane są nowe funkcje. Ograniczeniem, jak zwykle w tym przypadku, jest jedynie fantazja projektanta.